- Gick med
- 3 Januari 2024
- Meddelanden
- 23
- Tråd Author
- #1
Pneguin Regler | Kriminell
Kap. 1 Grundregler Kriminell RP
§ 1.1 Social RP
All RP på Penguin ska ha en social utgångspunkt. Med detta sagt så bygger rollspelet på att man i första hand ska hitta sociala lösningar, detta gör rollspelet mer långutdraget och roligt för båda parter. Vi grundar oss i en fri RP utan regleringar, hur man tillämpar denna regel är upp till sig själv, men att den sker är ett MÅSTE för att kunna vara en del i rollspelet på servern.
Exempel på regelbrott: Du hamnar i en konflikt med en annan Kriminell och som första åtgärd väljer du att skotta mot personen utan att först försöka lösa det på annat sätt.
§ 1.2 Sunt förnuft
All RP på Penguin har sin utgångspunkt i SUNT FÖRNUFT.
Exempel på regelbrott: Du är ensam och väljer att åka in till en MC Klubb som du har konflikt med och hetsa mot dom. Du vet att du är chanslös mot dom och att det är en situation du vill undvika, men du gör det ändå. Det är inte enligt sunt förnuft i de allra flesta fall.
§ 1.3 POWERGAMING
Att endast spela för att uppnå enskilda mål, exempelvis ha mest vapen i erat förråd, tjäna mest pengar och bortse att göra det roligt för båda partner är POWERGAMING.
Exempel på regelbrott: Ni har precis gjort en stormning på ett annat gäng, som var enligt reglerna och SUNT FÖRNUFT. Detta ledde till att de andra gängets medlemmar blev medvetslösa. Du har ett val att välja mellan att fly platsen och att plocka upp de döda personernas vapen. Du väljer att plocka upp deras vapen endast för att få mer vapen och tjäna mer pengar.
Ovanstående bryter mot både SUNT FÖRNUFT (eftersom du riskerar ditt liv och det är säkrare att fly i de flesta fall) och POWERGAMING eftersom du har som ett enskilt mål att vinna vapen, inte skapa ett socialt rollspel.
Kap. 2 | Rån
§ 2.1 Antal personer
På ett Bankrån ska det befinna sig max 12 personer, inklusive gisslan som utför rånet.
På andra rån än bankrån är det max 8 personer, inklusive gisslan som ska utföra rånet.
Vid ett bankrån så får man vara max 12 personer och där ingår gisslan.
Vid Gisslan scenario med polisen så får det vara max 7 personer och där ingår gisslan.
Vid butiksrån/juvelrån så får man vara 7 personer och där ingår gisslan.
Vid Yatchrån får man endast vara 5 personer med gissla
Pågående bankrån och butiksrån/juvelrån
Under bankrån och butiksrån/juvelrån så får INGEN vara på taket, varken polisen eller rånarna. Rånarnas helikopter får ej vara på plats vid banken/butiken. Man får köra från banken/butiken till helikoptern som står några kvarter bort.
Exempel på regelbrott: Ni är ett gäng på 16 personer och väljer att samla alla, plus ta 2 gisslor. Ni är totalt 18 personer vid ett bankrån.
§ 2.2 Gisslor
För att ha en chans att kunna klara av ett rån och skapa en förhandlingsposition gentemot polisen behövs gisslor. Detta är SUNT FÖRNUFT, att utföra ett rån utan att ha en chans att kunna ta sig fri på något sätt är inte rimligt.
Exempel på regelbrott: Ni är 6 personer som åker till en butik och startar ett butiksrån, utan att ha en gisslan med er. Polisen anländer till platsen och eftersom ni ej har en gisslan kan de bara storma in.
§ 2.3 Gänghus
Att befinna sig utanför, ge uppmärksamhet eller att provucera gäng utanför deras gänghus är strikt förbjudet.
§ 2.4 Stormning
För att göra en stormning av annat gängs hus måste ni få godkänd ansökan av en kriminell ansvarig. Det finns ett ticket system som hjälper er vice/bossar med det. Det är sunt förnuft att utföra en stormning mer än 2 gånger i veckan.
§ 2.5 Driveby
Att göra en driveby handlar om att åka förbi ett gänghus snabbt in och snabbt ut för att skapa ett hot. En driveby ska absolut inte ske fler än 3 gånger i veckan, det är sunt förnuft. Vill du utföra en driveby så måste din boss eller vice göra en ticket där ni informerar om drivebyen som ni ska utföra. Ni behöver inte vänta på godkännande.
§ 2.6 Personrån
Under personrån ska inte under några omständigheter avrättning av offret göras. Offret ska ges en möjlighet att få värna om dess liv och kunna gå vidare. Bärning av mask bör alltid ske under personrån och andra slags rån.
§ 2.7 Kidnappning
Kidnappning tolereras endast när det sker vid följd av tidigare scenario. Det är ej tillåtet att kidnappa civila utan anledning.
§ 2.8 Tjänstefordon
Vid rån ska ni ha era egna fordon, det är inte okej i de allra flesta fall att sno tjänstefordon. Detta är också orimligt i och med att polisen har spårare på sina polisbilar exempelvis. SUNT FÖRNUFT ska vara utgångspunkten här, i vissa fall kan detta vara okej i större scenarion.
Exempel på regelbrott: Ni är vid ett bankrån och ska fly platsen, istället för att ta eran vanliga bil flyr ni i en polisbil för att den är närmare.
Kap. 3 | Gäng
§ 3.1 Allianser
Att skapa sociala förbindelser med många gäng och kontakter är något som vi eftersträvar och ska ses som en utgångspunkt i all Kriminell och Gäng RP. Däremot gäller det att allianserna ska ske under sunt förnuft. Det är viktigt att poängtera att en allians är en allians, det är inte att tillhöra samma gäng. Ska ni genomföra ett scenario där flera gäng ska vara delaktiga så ska ni vara allianser och inte bara ha bekanta i det andra gänget. Ni måste ha något typ av samarbete.
Exempel på regelbrott: Ni är ett gäng som har en uppgörelse att försvara ett visst drogområde. Scenariot eskalerar och ni ber alla kalla in så många dem bara kan för att komma och hjälpa till. Detta är inte längre allians utan bekanta som man bara vill ska vara med och skapa kaos.
§ 3.2 Lämna gäng
För att ett gäng ska vara lämnat så ska detta ske genom rollspel. Det är inte okej att lämna genom discord, detta går också under regeln META GAMING.
Exempel på regelbrott: Du har bestämt dig för att lämna ditt gäng. Du ber att få dina roller borttagna i Discord och går med i ett annat gäng genom RP istället utan att informera ditt andra gäng i rollspelet.
§ 3.3 Helikoptrar och andra fordon
Att vissa gängfordon har bättre förmågor och chanser i vissa scenarion är inte konstigt. Dessa ska dock inte användas för att få starka fördelar i scenarion och endast se till att man vinner. Tillbaka till POWERGAMING, fordonen ni har ska användas för att utveckla rollspelet och göra det roligt för båda parter dvs så ni får t.ex inte skjuta ur helikoptrar. För att göra det jämlikt så får man inte heller skjuta mot helikoptrar.
Exempel på regelbrott: Ni är ett gäng och har en helikopter, ni väljer att använda denna helikopter för att få starka fördelar i ett scenario med ett annat gäng.
§ 3.4 Antal personer i gäng
Det finns regleringar kring hur många som får finnas i varje gäng och mc klubb. Detta gäller antal personer som får ha jobbet in-game och på discord.
MC-Klubb: 18 st
Kriminellt Gäng: 16 st
Exempel på regelbrott: Ni är ett kriminellt gäng som har 19 anställda in-game
Kap. 4 | Andra företeelser
§ 4.1 Att dö i scenario
Dör din karaktär i ett scenario & inte får hjälp av sjukvård så gäller 12-timmars regeln, vill säga - du får inte spela på din karaktär på 12 timmar.
Tex: du har varit involverad i en skottlossning ute vid havet, du och dina kompisar ligger döda & ingen kommer för att hjälpa er - där gäller 12-timmars regeln
Exempel på regelbrott: Din karaktär har avlidit efter ett skottscenario, du får inte hjälp av sjukvård och blöder ut. Du väljer att respawna som ingenting hänt och fortsätter rollspela på din karaktär.
§ 4.2 Polisen
Ingen Kriminell vill ha med Polisen att göra. Kriminalitet måste bygga på en vilja att hålla polisen undan från sina aktiviteter, men också en tystnadskultur mellan Kriminella att inte blanda in Polisen i sina affärer. Detta är rimlig SUNT FÖRNUFT för varenda Kriminell. Att medvetet involvera polisen i kriminella aktiviteter som kriminell är SUNT FÖRNUFT - Att konstant involvera sig i skottlossningar med polisen får grova konsekvenser, polisen är inte ett annat gäng utan en myndighet.
Exempel på regelbrott: Ni är i Grove Street och hamnar i ett bråk med ett annat gäng, polisen kommer till platsen på ovarnat besök. Ni väljer att stanna kvar och fortsätta tjafsa och tar fram vapen trots polisens närvaro.
§ 4.3 Skjuta från bil
Att skjuta ur bilar går emot vår utgångspunkt inom den kriminella RPn, vi vill ha en så social RP som möjligt & att skjuta ifrån bilar bidrar inte till detta. Den enda acceptabla förklaringen till när man skulle kunna få skjuta ur bilar är när det faktiskt är den sista utvägen för att rädda livet på sin karaktär. Dvs, har du möjlighet till andra utvägar så som att köra iväg får du inte skjuta ur din bil.
Exempel på regelbrott: Ni är ett gäng som är i ett skottscenario med ett annat gäng, ni åker runt i en bil, de åker runt i en bil. Ni väljer att börja skjuta från bilen mot den andra bilen för att bli överlägsna mot dom.
§ 4.4 Skottsäkra hjälmar och gasmask
Skottsäkra hjälmar och gasmask ska ej användas i syfte för skottlossning. Det ser extremt oseriöst ut och lalligt. Gasmasker får inte heller användas till den fördel att man ser genom tonade rutor, detta är failrp samt powergaming. Man går inte runt med gasmask för att få det till sin fördel.
Exempel på regelbrott: Du vet att det skjuts i nakenstaden och du åker dit med en skottsäkerhjälm för att vinna det scenariot.
Exempel på när det är okej att använda hjälm/skottsäkerhjälm: Du som mc-medlem åker med sina motorcyklar på motorvägen i form av "cruising"
Exempel på regelbrott: Du bär en gasmask för att kunna se igenom tonade rutor för att senare använda de till sin fördel.
§ 4.5 Beröring/lootning av lik i skottscenarion
Under skottlossningar är inte kroppsberöring med lik tillåtna.
Detta innebär att det är inte okej att dumpa kroppar från skottlossningar. Det är inte heller tillåtet att loota. Detta har att göra med sunt förnuft och orimligheten att lämna DNA spår på kroppar där utgångspunkten är att det kommer bli föremål för polisundersökning, vilket vore att skjuta sig själv i foten som Kriminell.
Exempel på regelbrott: Du är i en skottlossning mot ett annat gäng där det är öppen eld, du väljer att gå fram till kroppen och loota personen eller att under en skottlossning ta med en kropp för att sedan dumpa den. Kroppar ska lämnas oberörda.
§ 4.6 Förhandling med lik
Lik ska inte vara föremål för förhandlingar. Detta är i och med orimligheten att lik ska ha det värde dom har i en förhandling, vilket är uppenbart att det rollspelas på den såkallade 12 timmars regeln. Ett lik kan inte ha samma förhandlings värde som en levande. När kroppen är avrättad ska kroppens gisslansstatus inte länge räknas.
Exempel på regelbrott: Du har kidnappat en från ett annat gäng, du avrättar personen och sedan använder du liket av den kroppen som ett förhandlingsföremål.
§ 4.7 Ligga i bagageluckan för att få fördel i scenario
Du ska inte ligga i bagageluckan för att få en fördel över motparten i kriminella scenarion.
Exempel på regelbrott: Du ligger i bagageluckan och hoppar ut och skjuter direkt mot motparten.
Kap. 5 | OOC
§ 5.1 IC och OOC
IC (I Karaktären) och OOC (Utanför Karaktären) är inte samma sak. Det som sker inom OOC ska inte påverka rollspelet på något sätt, detta är i allra högsta grad META GAMING. Samma sak gäller att det som sker IC ska inte påverka oss OOC heller. Vi rollspelar med varandra inte mot varandra.
Exempel på regelbrott: Du hamnar i en konflikt med någon eller några på discord, du väljer sedan att skapa ett scenario utifrån denna OOC händelse.
§ 5.2 Att kunna diskutera RP
Bland oss Medlemmar och Kriminella på Penguin ska vi kunna tillsammans ha konstruktiva diskussioner om våran egen och såvida andras RP. Att hetsa eller attackera varandra över RP scenarion är helt oacceptabelt och kommer inte accepteras. Ifall vi har synpunkter på varandras RP så ska vi kunna diskutera den tillsammans på ett lugnt och sansat sätt.
Exempel på regelbrott: Du hamnar i ett scenario med en annan Kriminell på servern, denna Kriminell utför ett regelbrott. Som svar på detta väljer du att skicka i PM på Discorden till denna person och väljer att gå till attack och idiotförklara personen. Exempelvis "Är du helt dum i huvudet? Jag ska se till så din Kriminell roll ryker!"
Kap. 6 | Encro
§ 6.1 Råna i Encro
Att råna i Encro-chatten är inte bara en överträdelse av serverns regler, utan det är också ett tydligt exempel på dålig rollspel och bristande sunt förnuft inom serverns gemenskap.
Kap. 1 Grundregler Kriminell RP
§ 1.1 Social RP
All RP på Penguin ska ha en social utgångspunkt. Med detta sagt så bygger rollspelet på att man i första hand ska hitta sociala lösningar, detta gör rollspelet mer långutdraget och roligt för båda parter. Vi grundar oss i en fri RP utan regleringar, hur man tillämpar denna regel är upp till sig själv, men att den sker är ett MÅSTE för att kunna vara en del i rollspelet på servern.
Exempel på regelbrott: Du hamnar i en konflikt med en annan Kriminell och som första åtgärd väljer du att skotta mot personen utan att först försöka lösa det på annat sätt.
§ 1.2 Sunt förnuft
All RP på Penguin har sin utgångspunkt i SUNT FÖRNUFT.
Exempel på regelbrott: Du är ensam och väljer att åka in till en MC Klubb som du har konflikt med och hetsa mot dom. Du vet att du är chanslös mot dom och att det är en situation du vill undvika, men du gör det ändå. Det är inte enligt sunt förnuft i de allra flesta fall.
§ 1.3 POWERGAMING
Att endast spela för att uppnå enskilda mål, exempelvis ha mest vapen i erat förråd, tjäna mest pengar och bortse att göra det roligt för båda partner är POWERGAMING.
Exempel på regelbrott: Ni har precis gjort en stormning på ett annat gäng, som var enligt reglerna och SUNT FÖRNUFT. Detta ledde till att de andra gängets medlemmar blev medvetslösa. Du har ett val att välja mellan att fly platsen och att plocka upp de döda personernas vapen. Du väljer att plocka upp deras vapen endast för att få mer vapen och tjäna mer pengar.
Ovanstående bryter mot både SUNT FÖRNUFT (eftersom du riskerar ditt liv och det är säkrare att fly i de flesta fall) och POWERGAMING eftersom du har som ett enskilt mål att vinna vapen, inte skapa ett socialt rollspel.
Kap. 2 | Rån
§ 2.1 Antal personer
På ett Bankrån ska det befinna sig max 12 personer, inklusive gisslan som utför rånet.
På andra rån än bankrån är det max 8 personer, inklusive gisslan som ska utföra rånet.
Vid ett bankrån så får man vara max 12 personer och där ingår gisslan.
Vid Gisslan scenario med polisen så får det vara max 7 personer och där ingår gisslan.
Vid butiksrån/juvelrån så får man vara 7 personer och där ingår gisslan.
Vid Yatchrån får man endast vara 5 personer med gissla
Pågående bankrån och butiksrån/juvelrån
Under bankrån och butiksrån/juvelrån så får INGEN vara på taket, varken polisen eller rånarna. Rånarnas helikopter får ej vara på plats vid banken/butiken. Man får köra från banken/butiken till helikoptern som står några kvarter bort.
Exempel på regelbrott: Ni är ett gäng på 16 personer och väljer att samla alla, plus ta 2 gisslor. Ni är totalt 18 personer vid ett bankrån.
§ 2.2 Gisslor
För att ha en chans att kunna klara av ett rån och skapa en förhandlingsposition gentemot polisen behövs gisslor. Detta är SUNT FÖRNUFT, att utföra ett rån utan att ha en chans att kunna ta sig fri på något sätt är inte rimligt.
Exempel på regelbrott: Ni är 6 personer som åker till en butik och startar ett butiksrån, utan att ha en gisslan med er. Polisen anländer till platsen och eftersom ni ej har en gisslan kan de bara storma in.
§ 2.3 Gänghus
Att befinna sig utanför, ge uppmärksamhet eller att provucera gäng utanför deras gänghus är strikt förbjudet.
§ 2.4 Stormning
För att göra en stormning av annat gängs hus måste ni få godkänd ansökan av en kriminell ansvarig. Det finns ett ticket system som hjälper er vice/bossar med det. Det är sunt förnuft att utföra en stormning mer än 2 gånger i veckan.
§ 2.5 Driveby
Att göra en driveby handlar om att åka förbi ett gänghus snabbt in och snabbt ut för att skapa ett hot. En driveby ska absolut inte ske fler än 3 gånger i veckan, det är sunt förnuft. Vill du utföra en driveby så måste din boss eller vice göra en ticket där ni informerar om drivebyen som ni ska utföra. Ni behöver inte vänta på godkännande.
§ 2.6 Personrån
Under personrån ska inte under några omständigheter avrättning av offret göras. Offret ska ges en möjlighet att få värna om dess liv och kunna gå vidare. Bärning av mask bör alltid ske under personrån och andra slags rån.
§ 2.7 Kidnappning
Kidnappning tolereras endast när det sker vid följd av tidigare scenario. Det är ej tillåtet att kidnappa civila utan anledning.
§ 2.8 Tjänstefordon
Vid rån ska ni ha era egna fordon, det är inte okej i de allra flesta fall att sno tjänstefordon. Detta är också orimligt i och med att polisen har spårare på sina polisbilar exempelvis. SUNT FÖRNUFT ska vara utgångspunkten här, i vissa fall kan detta vara okej i större scenarion.
Exempel på regelbrott: Ni är vid ett bankrån och ska fly platsen, istället för att ta eran vanliga bil flyr ni i en polisbil för att den är närmare.
Kap. 3 | Gäng
§ 3.1 Allianser
Att skapa sociala förbindelser med många gäng och kontakter är något som vi eftersträvar och ska ses som en utgångspunkt i all Kriminell och Gäng RP. Däremot gäller det att allianserna ska ske under sunt förnuft. Det är viktigt att poängtera att en allians är en allians, det är inte att tillhöra samma gäng. Ska ni genomföra ett scenario där flera gäng ska vara delaktiga så ska ni vara allianser och inte bara ha bekanta i det andra gänget. Ni måste ha något typ av samarbete.
Exempel på regelbrott: Ni är ett gäng som har en uppgörelse att försvara ett visst drogområde. Scenariot eskalerar och ni ber alla kalla in så många dem bara kan för att komma och hjälpa till. Detta är inte längre allians utan bekanta som man bara vill ska vara med och skapa kaos.
§ 3.2 Lämna gäng
För att ett gäng ska vara lämnat så ska detta ske genom rollspel. Det är inte okej att lämna genom discord, detta går också under regeln META GAMING.
Exempel på regelbrott: Du har bestämt dig för att lämna ditt gäng. Du ber att få dina roller borttagna i Discord och går med i ett annat gäng genom RP istället utan att informera ditt andra gäng i rollspelet.
§ 3.3 Helikoptrar och andra fordon
Att vissa gängfordon har bättre förmågor och chanser i vissa scenarion är inte konstigt. Dessa ska dock inte användas för att få starka fördelar i scenarion och endast se till att man vinner. Tillbaka till POWERGAMING, fordonen ni har ska användas för att utveckla rollspelet och göra det roligt för båda parter dvs så ni får t.ex inte skjuta ur helikoptrar. För att göra det jämlikt så får man inte heller skjuta mot helikoptrar.
Exempel på regelbrott: Ni är ett gäng och har en helikopter, ni väljer att använda denna helikopter för att få starka fördelar i ett scenario med ett annat gäng.
§ 3.4 Antal personer i gäng
Det finns regleringar kring hur många som får finnas i varje gäng och mc klubb. Detta gäller antal personer som får ha jobbet in-game och på discord.
MC-Klubb: 18 st
Kriminellt Gäng: 16 st
Exempel på regelbrott: Ni är ett kriminellt gäng som har 19 anställda in-game
Kap. 4 | Andra företeelser
§ 4.1 Att dö i scenario
Dör din karaktär i ett scenario & inte får hjälp av sjukvård så gäller 12-timmars regeln, vill säga - du får inte spela på din karaktär på 12 timmar.
Tex: du har varit involverad i en skottlossning ute vid havet, du och dina kompisar ligger döda & ingen kommer för att hjälpa er - där gäller 12-timmars regeln
Exempel på regelbrott: Din karaktär har avlidit efter ett skottscenario, du får inte hjälp av sjukvård och blöder ut. Du väljer att respawna som ingenting hänt och fortsätter rollspela på din karaktär.
§ 4.2 Polisen
Ingen Kriminell vill ha med Polisen att göra. Kriminalitet måste bygga på en vilja att hålla polisen undan från sina aktiviteter, men också en tystnadskultur mellan Kriminella att inte blanda in Polisen i sina affärer. Detta är rimlig SUNT FÖRNUFT för varenda Kriminell. Att medvetet involvera polisen i kriminella aktiviteter som kriminell är SUNT FÖRNUFT - Att konstant involvera sig i skottlossningar med polisen får grova konsekvenser, polisen är inte ett annat gäng utan en myndighet.
Exempel på regelbrott: Ni är i Grove Street och hamnar i ett bråk med ett annat gäng, polisen kommer till platsen på ovarnat besök. Ni väljer att stanna kvar och fortsätta tjafsa och tar fram vapen trots polisens närvaro.
§ 4.3 Skjuta från bil
Att skjuta ur bilar går emot vår utgångspunkt inom den kriminella RPn, vi vill ha en så social RP som möjligt & att skjuta ifrån bilar bidrar inte till detta. Den enda acceptabla förklaringen till när man skulle kunna få skjuta ur bilar är när det faktiskt är den sista utvägen för att rädda livet på sin karaktär. Dvs, har du möjlighet till andra utvägar så som att köra iväg får du inte skjuta ur din bil.
Exempel på regelbrott: Ni är ett gäng som är i ett skottscenario med ett annat gäng, ni åker runt i en bil, de åker runt i en bil. Ni väljer att börja skjuta från bilen mot den andra bilen för att bli överlägsna mot dom.
§ 4.4 Skottsäkra hjälmar och gasmask
Skottsäkra hjälmar och gasmask ska ej användas i syfte för skottlossning. Det ser extremt oseriöst ut och lalligt. Gasmasker får inte heller användas till den fördel att man ser genom tonade rutor, detta är failrp samt powergaming. Man går inte runt med gasmask för att få det till sin fördel.
Exempel på regelbrott: Du vet att det skjuts i nakenstaden och du åker dit med en skottsäkerhjälm för att vinna det scenariot.
Exempel på när det är okej att använda hjälm/skottsäkerhjälm: Du som mc-medlem åker med sina motorcyklar på motorvägen i form av "cruising"
Exempel på regelbrott: Du bär en gasmask för att kunna se igenom tonade rutor för att senare använda de till sin fördel.
§ 4.5 Beröring/lootning av lik i skottscenarion
Under skottlossningar är inte kroppsberöring med lik tillåtna.
Detta innebär att det är inte okej att dumpa kroppar från skottlossningar. Det är inte heller tillåtet att loota. Detta har att göra med sunt förnuft och orimligheten att lämna DNA spår på kroppar där utgångspunkten är att det kommer bli föremål för polisundersökning, vilket vore att skjuta sig själv i foten som Kriminell.
Exempel på regelbrott: Du är i en skottlossning mot ett annat gäng där det är öppen eld, du väljer att gå fram till kroppen och loota personen eller att under en skottlossning ta med en kropp för att sedan dumpa den. Kroppar ska lämnas oberörda.
§ 4.6 Förhandling med lik
Lik ska inte vara föremål för förhandlingar. Detta är i och med orimligheten att lik ska ha det värde dom har i en förhandling, vilket är uppenbart att det rollspelas på den såkallade 12 timmars regeln. Ett lik kan inte ha samma förhandlings värde som en levande. När kroppen är avrättad ska kroppens gisslansstatus inte länge räknas.
Exempel på regelbrott: Du har kidnappat en från ett annat gäng, du avrättar personen och sedan använder du liket av den kroppen som ett förhandlingsföremål.
§ 4.7 Ligga i bagageluckan för att få fördel i scenario
Du ska inte ligga i bagageluckan för att få en fördel över motparten i kriminella scenarion.
Exempel på regelbrott: Du ligger i bagageluckan och hoppar ut och skjuter direkt mot motparten.
Kap. 5 | OOC
§ 5.1 IC och OOC
IC (I Karaktären) och OOC (Utanför Karaktären) är inte samma sak. Det som sker inom OOC ska inte påverka rollspelet på något sätt, detta är i allra högsta grad META GAMING. Samma sak gäller att det som sker IC ska inte påverka oss OOC heller. Vi rollspelar med varandra inte mot varandra.
Exempel på regelbrott: Du hamnar i en konflikt med någon eller några på discord, du väljer sedan att skapa ett scenario utifrån denna OOC händelse.
§ 5.2 Att kunna diskutera RP
Bland oss Medlemmar och Kriminella på Penguin ska vi kunna tillsammans ha konstruktiva diskussioner om våran egen och såvida andras RP. Att hetsa eller attackera varandra över RP scenarion är helt oacceptabelt och kommer inte accepteras. Ifall vi har synpunkter på varandras RP så ska vi kunna diskutera den tillsammans på ett lugnt och sansat sätt.
Exempel på regelbrott: Du hamnar i ett scenario med en annan Kriminell på servern, denna Kriminell utför ett regelbrott. Som svar på detta väljer du att skicka i PM på Discorden till denna person och väljer att gå till attack och idiotförklara personen. Exempelvis "Är du helt dum i huvudet? Jag ska se till så din Kriminell roll ryker!"
Kap. 6 | Encro
§ 6.1 Råna i Encro
Att råna i Encro-chatten är inte bara en överträdelse av serverns regler, utan det är också ett tydligt exempel på dålig rollspel och bristande sunt förnuft inom serverns gemenskap.
Senaste redigerad: